maandag 12 mei 2014

Steigeren


Fading away...

Ontwerp van de cursus
Binnen het ontwerpen van de cursus 'beroepsethiek' voor de opleiding Toegepaste Wiskunde zijn natuurlijk scaffolding-elementen aanwezig. Verschillende studenten hebben, ook op het HBO verschillende instroom niveau's op het gebied van wiskunde, maar ook op het gebied van de beginnende beroepscompetenties.
Binnen de lessen en de cursus is het belangrijk om aan te sluiten bij het aanvangsniveau van de verschillende studenten. In het trapmodel en de beoordeling is ook dan ruimte voor differentiatie.
Ontwerp van de leerlijn
Bij het 'doortrekken' van de cursus naar een leerlijn komen scaffolding-elementen
naar boven op een macro-niveau.
In de eerste jaren van de opleiding (en bij de start van een vak) is er veel uitleg en begeleiding. In de latere jaren is er veel verantwoordelijkheid bij de student.
Ook de praktijkmomenten zijn zo georganiseerd. In jaar één heeft het project een interne opdrachtgever, vanaf jaar 2 zijn de opdrachtgevers extern. In jaar 2 zorgt de opleiding voor de projectbedrijven in jaar 3 en 4 de student zelf.
De afsluiting van de cursus beroepsethiek is een simulatiespel, daarna wordt van de student een 'ethisch paragraaf' verwacht bij de volgende bedrijfsprojecten (real world!)
Volgend studiejaar gaat de cursus voor het eerst uitgevoerd worden. Op basis van de reflecties en evaluaties kijken we naar vervolg uitvoeringen en voorbereiding in jaar 1 en misschien meer  (geïntegreerd) aanbod in de jaren 3 en 4.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten